Doelstelling 1: | Een goede verkeersafwikkeling in Baarle | |
---|---|---|
Door Baarle-Nassau lopen 2 verkeersaders, de N260 en de N639. Het doorgaand vrachtverkeer doet afbreuk aan de leefbaarheid en verkeersveiligheid van het dorp. Om dit probleem structureel op te lossen zijn met de Provincie afspraken gemaakt over de aanleg van een Randweg. Het eerste deel tussen de Bredaseweg en de Alphenseweg is in oktober 2018 gereed. Het tweede deel tussen de Alphenseweg en de Turnhoutseweg is op Nederlands grondgebied reeds gestart en eind 2019 gereed. Het deel op Belgisch grondgebied is nog afhankelijk van Belgische procedures. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Gereedkomen deel Randweg Baarle op Nederlands grondgebied tussen Alphenseweg en Turnhoutseweg. Het Belgisch deel is afhankelijk van Belgische procedures | |
2 | Zo snel mogelijk overeenstemming krijgen met Baarle-Hertog over een geactualiseerd verkeerscirculatieplan. Hierin beschrijven we samen met Baarle-Hertog de gewenste verkeersstructuur na openstelling van de Randweg Baarle. | |
3 | Instellen tijdvensters voor laden en lossen. Deze optie is besproken met de Provincie en het is duidelijk geworden dat hiervoor, bij de Provincie, geen draagvlak is. Na overdracht van de wegen bespreken we dit opnieuw met Baarle-Hertog. | |
4 | Proberen afwikkeling landbouwverkeer op Provinciale Randweg toch mogelijk te maken in plaats van via het centrumgebied. We nemen deel aan een Provinciale werkgroep die eind 2018 de conclusies presenteert. Daaruit zal blijken of en hoe we in 2019 hiermee verder kunnen. | |
5 | Aanleg oostelijke parkeerplaats in de omgeving van de Kapelstraat - Molenstraat. Op dit moment wordt de Belgische PRUP-procedure doorlopen. Baarle-Hertog is kartrekker voor dit project. | |
6 | Verkeersremmende maatregelen centrum en kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte door het opwaarderen van de verblijfsfunctie met behoud van de verkeersfunctie en met meer ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers na openstelling Randweg. De aard en omvang van de maatregelen is nog niet bepaald en is vooral afhankelijk van het VeerkeersCirculatiePlan en de financiële mogelijkheden. De maatregelen hebben tot doel zoveel mogelijk doorgaand verkeer over de Randweg te laten rijden en sluipverkeer te voorkomen. Dit in nauw overleg met Baarle-Hertog, inwoners en ondernemers en met een gefaseerde uitvoering. | |
7 | Aanleg bushalte Hoogbraak om de spreiding van de haltes over het dorp te verbeteren en voor de bewoners van de woonwijken Hoogbraak en Loverenbeemd. | |
8 | Aanleg trottoirs en parkeerplaatsen Hoogbraak. De weg is nu erg breed, er zijn geen trottoirs of parkeerplaatsen. Aanleg in combinatie met onderhoud weggedeelte. | |
9 | Verbreden parkeerplaatsen Kempenstraat, Taxandriastraat en Markiezaatstraat. Parkeerplaatsen zijn te smal voor de huidige auto's. | |
10 | Herstellen trottoirs en parkeerplaatsen langs de provinciale wegen binnen de kom ná overdracht. Betreft de Chaamseweg en Nieuwstraat. |
Doelstelling 2: | Een goed onderhouden en veilige infrastructuur | |
---|---|---|
Om wegen goed te onderhouden worden weginspecties uitgevoerd aan de hand waarvan we een meerjarenuitvoeringsprogramma/operationeel programma opstellen in de vorm van een actueel wegbeheersplan 2019-2024 waaraan we jaarlijks uitvoering geven. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Definitieve plannen maken voor de reconstructies Goorweg, Generaal Maczeklaan/Leliestraat en Kapelstraat en streven naar start uitvoering in 2019. | |
2 | Actualisatie kwaliteitsplan openbare ruimte in eerste helft 2019. Doelstelling is om op een gestructureerde en weloverwogen manier de kwaliteit van de openbare ruimte verder te verbeteren. | |
3 | Vervallen aansluitkasten tv-netwerk Telenet. De oude kastjes verkeren soms in een slechte staat. Met KPN zijn nu afspraken gemaakt over het verwijderen van die kastjes. | |
4 | Verbeteren fietspad tussen Baarle-Nassau en Ulicoten. In 2018 is het slechtste stuk vanuit Baarle-Nassau gerenoveerd. In 2019 monitoren we dit. | |
5 | Groot onderhoud Titus Brandsmastraat, De La Sallestraat, Bruhezestraat., Burg. Mensenstraat. en Cor v.d Bokstraat. Deze wegen hebben einde levensduur bereikt en worden ingericht conform Burg. de Grauwstraat. Met burgerparticipatie en in overleg met Jumbo stellen we de plannen op. | |
6 | Reconstrueren van de weg en aanleggen van gescheiden rioolstelsel Sint Annaplein. Betreft gedeelte tussen Singel en Jumbo. |