Begroting 2019

Programmaplan

Ruimtelijke Ordening

Doelstelling 1:

Omgevingswet

De implementatie van de Omgevingswet vindt plaats op basis van het Plan van Aanpak (2017) en Implementatieplan (2018). Het ambitieniveau dat voor de invoering van de Omgevingswet is vastgesteld is calculerend - onderscheidend. Dit houdt in, doen wat efficiënt is en op onderdelen het verschil maken. De implementatie van de Omgevingswet is geen doel op zich, maar het is meer een veranderingsproces met uiteenlopende componenten; waaronder de cultuurverandering in de hele keten, een digitale systeemverandering en de verandering van wet- en regelgeving. Op basis van de doelen van de Omgevingswet zijn vier veranderopgaven voor de Omgevingswet geformuleerd. De vier opgaven hebben een duidelijke focus en moeten richting en samenhang geven aan het veranderproces.

  1. Basis op Orde

Het ontwikkelen van gebiedsgericht integraal beleid, kaders en regels die ruimte geven aan ontwikkelingen en de kwaliteit van de leefomgeving beschermt waar nodig.

  1. Gebruiker centraal

De Omgevingswet vraagt om anders te werken, de gebruiker staat namelijk centraal. De behoefte van de gebruiker geeft vorm aan inhoud, gemeentelijke dienstverlening, informatievoorziening en werkprocessen in de fysieke keten.

  1. Digitale ondersteuning

Het ontwikkelen van een gebruikersvriendelijk informatiesysteem dat aansluit bij de gebruikersbehoefte en recht doet aan de specifieke gebiedsinrichting.

  1. Doen!

Het ontwikkelen van een samenhangend stelsel van Omgevingsvisie, Omgevingsplan,  Omgevingsprogramma’s en Omgevingsvergunningen.

De vier veranderopgaven staan niet los van elkaar. Het is belangrijk om steeds de samenhang te bewaken. De uitwerking van de veranderopgaven vindt plaats in o.a. werkwijze, beleid, kaders, regels, pilots en projecten. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten voor medewerkers, bestuurders, raadsleden, bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden over de Omgevingswet. Dit, zodat eenieder hierin kan worden meegenomen.

Om te experimenteren in de geest van de Omgevingswet zijn er twee pilots gestart, te weten het Bestemmingsplan Buitengebied verbrede reikwijdte en de Omgevingsvisie Baarle-Nassau.

Bij de implementatie van de Omgevingswet wordt nauw samengewerkt met de regio en met de twee andere ABG-gemeenten.

Specifieke activiteiten in 2019

1

Het ontwikkelen van gebiedsgericht integraal beleid, kaders en regels die ruimte geven aan ontwikkelingen en de kwaliteit van de leefomgeving beschermt waar nodig.

2

Het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk informatiesysteem dat aansluit bij de gebruikersbehoefte en recht doet aan de specifieke gebiedsinrichting.

3

Het ontwikkelen van een samenhangend stelsel van Omgevingsvisie, Omgevingsplan, Omgevingsprogramma's en Omgevingsvergunningen.

4

Het organiseren van bijeenkomsten voor bestuurders en raadsleden over de Omgevingswet.

5

Het experimenteren in de geest van de Omgevingswet.

Doelstelling 2:

Masterplan Centrum

Na realisatie van de Randweg Baarle komt er ruimte voor een kwalitatieve verbetering van de openbare ruimte in het centrum van Baarle-Nassau. Om vast te leggen hoe we willen dat het centrum er uit gaat zien willen we een Masterplan voor het centrum van Baarle (incl. de voormalige provinciale wegen) opstellen. De inhoud van het Masterplan willen we samen met ondernemers en inwoners bepalen. Het Masterplan heeft tot doel om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren en Baarle-Nassau nog aantrekkelijker te maken voor recreatie en toerisme. Het Masterplan zal in nauw overleg met de gemeente Baarle-Hertog worden opgesteld.

Specifieke activiteiten in 2019

1

Uiterlijk in 2019 willen we het Masterplan Centrum vaststellen, dat doen we samen met inwoners, ondernemers en de gemeente Baarle-Hertog. Op basis van dit Masterplan kan de herinrichting van het centrum en de voormalige provinciale wegen worden uitgevoerd.

Doelstelling 3:

Bestemmingsplan Buitengebied verbrede reikwijdte

De Nota van Uitgangspunten is door de raad vastgesteld. Toen is ook aangegeven dat de volgende stap is, het aanbesteden van de opdracht voor het opstellen van het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Tijdens het opstellen van het programma van eisen is gebleken dat als op deze wijze een aanbesteding plaatsvindt sprake is van een zeer grote opdracht met veel onzekerheden vanwege o.a. de koppeling met de Omgevingswet. De verwachting is dat dit ten koste gaat van de (financiële) beheersbaarheid. Daarom heeft het college besloten om gefaseerd te werk te gaan. De eerste fase is het inventariseren van het buitengebied. Deze inventarisatie dient als belangrijke input voor het bestemmingsplan. Ook kan deze inventarisatie gebruikt worden voor de beleidsuitgangspunten voor vrijkomende agrarische bebouwing (VAB).

De ontwikkelingen in de landbouw en de energietransitie hebben ingrijpende gevolgen voor het buitengebied. Dit zijn dan ook belangrijke beleidsthema’s rond de ontwikkeling van het bestemmingsplan Buitengebied. De ABG-gemeenten hebben afgesproken intensief met elkaar samen te werken als het gaat om de ontwikkelingen in het buitengebied.         

Specifieke activiteiten in 2019

1

Inventarisatie van het buitengebied.

2

Waar nodig voeren van keukentafelgesprekken met de eigenaren van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) en beleid ontwikkelen ten aanzien van vrijkomende agrarische bebouwing.

3

Keuzes maken over de structuur en systematiek van het bestemmingsplan. Het gaat hier o.a. om integreren van verordeningen en beleidsregels.