Doelstelling 1: | Kinderen met een mogelijke ontwikkelingsachterstand worden vroegtijdig gesignaleerd en passend ondersteund. | |
---|---|---|
Via de lokale educatieve agenda sturen we op goede afspraken tussen gemeente, onderwijs en voorschoolse voorzieningen. We maken gezamenlijke afspraken over de drie overdrachtsmomenten (van consultatiebureau naar voorschool; van voorschool naar basisonderwijs en van basisonderwijs naar middelbaar onderwijs). We subsidiëren de voorschoolse voorzieningen om het aanbod financieel toegankelijk en van goede kwaliteit te houden. Daarbij hoort ook dat er voldoende plaatsen voor achterstandskinderen beschikbaar zijn. Daarnaast bevorderen we dat er op de peuterspeelzalen, kinderopvangcentra en scholen een goed functionerende zorgstructuur is. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Opstellen van een nieuwe lokale educatieve agenda. | |
2 | Blijven ondersteunen van de IKC-ontwikkeling. |
Doelstelling 2: | Leerlingenvervoer sluit aan op de mogelijkheden van de kinderen en hun ouders/verzorgers. | |
---|---|---|
Sinds de wetswijziging Passend Onderwijs (2014) hebben kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan niet automatisch meer recht op leerlingenvervoer. Ouders moeten zelf samen met hun kind het vervoer regelen. We vinden het belangrijk dat kinderen met een beperking zo zelfstandig mogelijk (leren te) reizen. Daar hebben ze later in hun leven ook baat bij. We stimuleren ouders om samen met hun kind(en) oplossingen te zoeken die het beste passen bij de ontwikkelmogelijkheden van het kind. We faciliteren dit via het beschikbaar stellen van ondersteuning door stichting MEE. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Uitvoeren van een project “MEE op weg”. |