Begroting 2019

Programmaplan

Indicatoren BBV

17

Absoluut verzuim

Eenheid

Aantal per 1.000 leerplichtige leerlingen

Bron

DUO

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Begroot

Begroot

2014

2015

2016

2017

2018

2019

9,79

14,71

6,00

20,36

niet beschikbaar

niet beschikbaar

Beoogde maatschappelijke effecten:

Volgens de Leerplichtwet zijn gemeenten verplicht om te controleren of alle inwoners die onder de Leerplichtwet vallen in een school staan ingeschreven. Dit controleren we ook. Het streven is dat iedereen die onder de Leerplichtwet valt ook ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling.

Wat wordt bedoeld met deze indicator:

Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerplichtigen. De cijfers worden beïnvloed door verleende vrijstellingen om in België onderwijs te mogen volgen. Sommige ouders weten niet dat deze vrijstelling jaarlijks opnieuw aangevraagd moet worden. Het verzuim lijkt hierdoor hoger terwijl in de praktijk deze leerlingen in België ingeschreven staan.

18

Relatief verzuim

Eenheid

Aantal per 1.000 leerlingen

Bron

DUO

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Begroot

Begroot

2014

2015

2016

2017

2018

2019

17,14

19,61

14,41

13,17

niet beschikbaar

niet beschikbaar

Beoogde maatschappelijke effecten:

Wat wordt bedoeld met deze indicator:

Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerplichtigen.

19

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)

Eenheid

% deelnemers aan het VO en MBO

Bron

DUO

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Begroot

Begroot

2014

2015

2016

2017

2018

2019

1,3%

0,8%

1,8%

niet beschikbaar

niet beschikbaar

niet beschikbaar

5 leerlingen

3 leerlingen

7 leerlingen

Beoogde maatschappelijke effecten:

We willen voorkomen dat jongeren zonder startkwalificatie de school verlaten. We zijn hiervoor aangesloten bij het Regionale Meld en Coördinatie punten (RMC) voor voortijdig schoolverlaters (vsv-ers).

Wat wordt bedoeld met deze indicator:

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.